پیری زودرس ، تشخیص و پیشگیری از آن

پیری زودرس عوامل راهکار آن

علت پیری زودرس و جلوگیری از آن

با افزایش سن، چین و چروک ها و لک های پوستی بیشتر می شوند. این مسئله، بخشی از چرخه ی طبیعی زندگی است. اگر این تغییرات زودتر از زمان موعد بروز یابند، طبیعی نیستند. به همین دلیل به آن پیری زودرس پوست می گویند. این واقعیت غیرقابل انکار است که با بالا رفتن سن فرآیندها و روال طبیعی بدن شما، از چرخه سلول‌ های پوستی گرفته تا دیگر موارد کند می شود. این عامل باعث می شود تا نشانه هایی از پیری مانند چین و چروک و خستگی به ویژه در ظاهر هر فرد ایجاد شود. اما این عوامل بایستی در زمان واقعی نه در زمان زودتر از موعد خود  یا همان پیری زودرس مشاهده شوند.

اما به هر حال، راه هایی شناخته شده است که با کمک آن می توانید علائم پیری پوست را کاهش دهید. برخی از این کارها بسیار ساده می باشند، مثل داشتن یک برنامه ی خواب منظم، نوشیدن آب و استفاده از ضد آفتاب. برای آشنایی با راهکارهای دیگر توصیه می کنیم این مقاله از مجله به بانو را مطالعه بفرمایید.

پیری زودرس و علائم آن

همانطور که گفته شد این تغییرات شگفت آور اگر زودتر از موعد مقرر خود رخ دهد اصطلاحاً پیری زودرس نام دارد. اجتناب از این تغییرات که با بالارفتن سن ظاهر می شوند، کاملاً غیرممکن است، اما روش هایی برای کاهش علائم پیری در بدن وجود دارد به ویژه اگر به صورت زودرس رخ دهد.

روش هایی که رعایت آنها شاید نیازی به وقت و زمان زیادی نداشته باشد و تنها با ترک برخی عادتها و نگرش در شیوه زندگی و سبک زندگی فردی بتوان از پیری زودرس جلوگیری کرد. برای شناخت بهتر این عارضه با ما همراه باشید.

 پیری زود رس و علائم آن

همانطور که می دانیم روند پیری برای هر شخصی متفاوت می باشد و ممکن است در سنین مختلفی نیز مشاهده شود، اما علائم خاصی از پیری وجود دارد که اگر قبل از 35 سالگی در فرد مشاهده شود  با نام پیری زودرس شناخته می شود.

چین و چروک دست ها: با گذشت زمان و بالا رفتن سن لایه های سطحی پوست شما نازک تر میگردند و پروتئین های ساختاری کمتری مانند کلاژن تولید می کنند. به همین دلیل دستها لاغرتر و مستعد چین و چروک می شوند. هرچه سن این مشکل پایین تر باشد و در سن کمتر مشاهده نشان از پیری زودرس می باشد.

پوست خشک: احتمالا بیشتر افراد متوجه شده اند که پوستشان در 40 سالگی خشک تر و مستعد پوسته پوسته شدن می شود. چین و چروک یا خشکی در دهه 30 غیر طبیعی است. و باید راهکارهایی برای رفع این مشکل بیاندیشند.

لکه های کبدی : یکی از نشانه های پیری زودرس است و به ویژه برای افرادی که به صورت متمادی در معرض آفتاب باشند بیشتر رخ خواهد داد به وجود آمدن لکه  های است که معمولا  بعد از حدود 40 یا 50 سالگی این عارضه جای تعجب ندارد اما اگر قبل از آن باشد باید برای درمان اقدام کرد.

ریزش مو: ریزش مو معمولا زمانی اتفاق می افتد که سلول های بنیادی که باعث رشد جدید مو در فولیکول های مو می شوند، از بین می روند. تغییرات هورمونی، عوامل محیطی، ژنتیک و رژیم غذایی شما همگی در سرعت این اتفاق چه نقشی دارند.

در ذهن داشته باشید اگر  شما در کنار تمام این شواهد کاسته شدن از انرژی فعالیت و کار نیز بودید بهتر است به پزشک مراجعه کرد و یا اقداماتی را برای جلوگیری از پیری زودرس توصیه می گردد را حتماً اتخاذ نمایید.

پیری زودرس درمان و دلایل آن

دلایل پیری زودرس چیست؟

عوامل مختلف وجود دارد که تأثیر مستقیمی در پیری زودرس و بروز علائم آن در بدن شما نقش دارد. این عوامل شامل:

قرار گرفتن در معرض آفتاب و برنزه کردن:  قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث میگردد که اشعه ماوراء بنفش به پوست شما نفوذ می کند. این پرتوهای باعث آسیب به DNA در سلولهای پوست شما می شوند و باعث ایجاد چین و چروک خواهند شد.

سیگار کشیدن: سموم دود سیگار پوست شما را در معرض استرس اکسیداتیو قرار خواهد داد. این باعث خشکی ، چروک و سایر علائم پیری زودرس می شود.

ژنها: برخی شرایط ژنتیکی بسیار نادر وجود دارند که می تواند باعث شود علائم پیری زودرس حتی در کودکی و نوجوانی مشاهده شوند.

سبک زندگی:چندین عادت در شیوه زندگی می تواند باعث شود بدن شما علائم پیری زودرس را بروز دهد ، حتی اگر علت اصلی آن نباشد مانند عادات خواب. خوابیدن به بدن شما فرصتی می دهد تا سلول ها را تازه و احیا کند.

تحقیقاتی نشان داده که  کیفیت پایین خواب به افزایش علائم پیری و کاهش عملکرد سلول های پوستی مرتبط است. رژیم غذایی برخی از تحقیقات معتبر معتقدند که خوردن یک رژیم غذایی حاوی قند و کربوهیدراتهای تصفیه شده قادر است به مرور زمان به پوست شما آسیب برساند.

مصرف الکل و کافئین: نوشیدن الکل بیش از حد بدن شما راکم آب بدن می کند. با گذشت زمان ، این کم آبی می تواند باعث لکه و از بین رفتن پوست شما شود.

فشار روانی: یک سبک زندگی استرس زا می تواند یک واکنش التهابی در بدن شما ایجاد کند و به عادت های خواب شما آسیب برساند. هورمونهای استرس و التهاب می توانند احتمال ابتلا به پیری زودرس را افزایش دهند.

راه های پیشگیری

برای جلوگیری و کاهش سرعت پیری زودرس بعد از شناخت آن ضروری است که اقدام درست برای درمان پیش گرفته بشود.. اگر فرد لکه های کبدی دارد، با مراجعه به یک متخصص و درمان آن ضروری می باشد.

بدون ضدآفتاب نمانید: برای محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش، روزانه حداقل از ضدآفتاب 30 SPF استفاده کنید و در صورت امکان در معرض آفتاب قرار نگیرید.

رژیم غذایی خود را اصلاح نمایید: آلوئه ورا، ویتامین C و محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید تا حد بسیار زیادی از پیری زودرس پیشگیری می کنند. بزرگترین و مهمترین کاری که می توانید برای جلوگیری از علائم پیری زودرس انجام دهید. این است که به اندازه چهره خود به رژیم غذایی نیز توجه نمایید. رژیم های غذایی شامل میوه و سبزیجات آبرسان در شفافیت و جوان ماندن پوست بسیار مفید هستند.

تاثیر تغذیه بر پوست

عادت خوب را فراموش نکنید: اصلاح برخی عادتها نیز در کاهش احتمال ابتلا به پیری زودرس بسیار مفید است از جمله اینکه حتماً قبل از خواب تمام آرایش را پاک کنید عادت های شستشوی صورت شما می تواند در ظاهر پوست شما تأثیر بگذارد.

روزانه دو بار صورت خود را با استفاده از آب گرم و یک پاک کننده ملایم بشویید. قبل از خوابیدن مطمئن شوید که صورت شما فاقد آرایش پایه و سایر مواد باقیمانده است.

خوابتان درست باشد: یک برنامه خواب درست برای خود تنظیم کنید؛ خواب برای تمام اعضای بدن شما از جمله پوست بسیار ضروری است زیرا فرصت ریکاوری را بدان ها می بخشد. در نتیجه خوب بخوابید تا شاداب بمانید.

هیدراته بمانید: به این معنا که آب کافی بنوشید. کم آبی بدن باعث می شود چین و چروک ها سریع تر ظاهر شوند. روزانه 8 فنجان آب بنوشید تا بدن را هیدراته یا آبرسانی کنید.

راز زیبایی پوست و ماساژ روغن

فعال باشید: ورزش روزانه باعث افزایش گردش خون می گردد که پوست را سالم تر می کند.

سیگار نکشید: اگر محافظت از پوست خود با ترک سیگار شروع کنید یک گام بسیار بزرگ برای زیبایی خود برداشته اید. یک تحقیق نشان داده که تعداد بسیار زیادی از افرادی که سیگار ترک کرده اند متوجه بهبود ظاهر خود شده اند.

مدیریت استرس: باید روش ها و تکنیک هایی را بیابید و تمرین کنید که فشار را از روی روان شما از بین برده یا کاهش می دهد . بهتر است یک تکنیک کاهش استرس پیدا کنید که برای شما مفید باشد و آن را به یک عادت تبدیل کنید. یوگا، پیاده روی دسته جمعی در دل طبیعت و مراقبه ، مکانیسم های مقابله با استرس هستند که از پیری زودرس به مقدار زیادی جلوگیری می کنند.

پیاده روی و تناسب اندام