نوع پوست شما و راه های تشخیص آن

راه شناخت انواع پوست

انواع پوست و تشخیص آن

نوع پوست هریک از  انسانها با دیگری متفاوت است که هر یک از انواع پوست نیاز به مراقبت و رسیدگی خاصی خودش را دارد. حتما برای شما هم پیش آمده است که در زمان خرید لوازم آرایشی، اولین سوال از شما در خصوص نوع پوست شما است.در نتیجه لازم است نوع پوست خود و ویژگی‌های آن را بدانید تا بهتر بتوانید بهترین لوازم مراقبتی و آرایشی مخصوص و مناسب پوست خود را  تهیه کنید. در این مقاله  از مجله به بانو سعی داریم تا در خصوص روش تشخیص نوع پوست صورت و خصوصیات هر کدام از انواع آن به صحبت  بپردازیم.

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که برای شناخت انواع پوست چه ضرورتی وجود دارد؟ درجواب می بایستی گفتت که امروزه برندها و کمپانی‌های آرایشی بسیاری در دنیا مشغول به فعالیت هستند. با توجه به تنوع  بسیار بالای  لوازم آرایشی و مراقبتی پوست ، لذا انتخاب را در زمان خرید بسیار دشوار می‌گردد. حال اگر شما نوع پوست خود را بشناسید، به راحتی قادر هستید بر اساس آن گزینه بهتری را انتخاب کنید. البته نکته مهم در این موضوع این است که با عدم توجه به نوع پوست خود ممکن است انتخاب محصول نامناسب باعث ایجاد ناراحتی‌های پوستی، التهاب و واکنش‌های آلرژیک در شما شود.

راه تشخیص انواع پوست

شناخت  انواع پوست

پوست چرب

در این مدل از  پوست‌ها عموما در ناحیه پیشانی، گونه و بینی، پوست براق‌تر از سایر نقاط می باشد. کسانی که پوست چربی دارند معمولا حس می‌کنند که پوست آن‌ها چرب است و نیاز به شستشو دارد. یکی از مشکلات پوست‌های چرب، ظهور جوش‌های سر سیاه می باشد. اما این را بدانید که این پوست‌ها دیرتر از سایر انواع پوست چروک خواهند شد. پوست چرب معمولا به دلیل آب و هوای مرطوب و عوامل ژنتیکی به وجود خواهد آمد.در نتیجه لوازم آرایشی چرب برای این نوع پوست‌ها مناسب نمی باشند. اگر نوع پوست شما چرب است، بهتر است که از سرم‌ها و محصولات بر پایه آب در روتین پوستی خود استفاده کنید.

پوست خشک

نوع دیگری در تشخیص نوع پوست صورت، پوست خشک است. در پوست خشک عموما حالت کشیدگی و خشکی وجود دارد. افراد اغلب اوقات از پوست پوست شدن صورت خود شاکی هستند. در این نوع پوست‌ها معمولا چربی بسیار کمی موجود است. دلایل به وجود آمدن این نوع پوست‌ها را می‌توان به نوع آب و هوا، دوش گرفتن با آب گرم، استفاده از وسایل گرمایشی با دمای زیاد، سن و ژنتیک وابسته باشد.

پوست مختلط

در بین انواع مختلف پوست‌ها، پوست مختلط بایدها و نبایدهای فراوانی دارد. افرادی که پوست مختلط دارند، بر روی بینی، پیشانی و چانه احساس روغنی و چرب می کنند اما بر روی گونه‌ها دارای خشکی و کشیدگی می باشند. برقرار کردن تعادل در این دسته از پوست‌ها بسیار دشوار می باشد. معمولا برای هر بخش باید از محصول مناسب همان بخش را استفاده شود. به طور مثال در مناطق خشک حتما از آبرسان‌ها استفاده گردد و برای مناطق چرب مواد آرایشی بر پایه روغن را کاملا حذف شود.

انواع پوست

پوست معمولی

کم دردسرترین نوع پوست، نوع پوست معمولی است. در این مدل پوست عموما میزان جوش کم بوده و چربی پوست متعادل می باشد. اغلب لوازم آرایشی را می‌توان برای این نوع پوست ها استفاده کرد. با وجود تمام مزایا و ویژگی‌های مثبت پوست‌های مختلط، یک عیب بزرگ آن‌ها این است که علائم پیری و چین و چروک، سریعتراز انواع پوست ها بر روی آن‌ها ظاهر می‌شود. برای مراقبت از این نوع پوست‌ها عموما استفاده از آبرسان‌ها و کرم‌های ضد پیری توصیه می‌گردد.

چگونگی تشخیص نوع پوست

برای تشخیص نوع پوست خود در ابتدا پوست را به کمک یک پاک کننده ملایم به خوبی تمیز کرده و آرایش و آلودگی سطحی پوست را حذف نمایید وشستشو نمایید. سپس با استفاده از یک حوله تمیز، صورتتان را خشک کنید. فراموش نکنید که پس از شستن پوست از هیچ گونه مرطوب کننده و نرم کننده‌ای استفاده نکنید و اجازه دهید تا ۱ ساعت پوست شما در هوای آزاد خشک شود.

پس از این مدت اگر پوست شما حالت خاصی نداشته و هیچ احساس اذیت کننده مشاهده نشد، پوست شما از نوع معمولی است. اما اگر بر روی گونه‌ها، کنار خط لب و بر روی پیشانی احساس کشیدگی کردید، می‌توان گفت که پوست شما خشک است. اگر پوست چربی داشته باشید، بر روی پیشانی، چانه، بینی و گونه‌های خود احساس چربی و رطوبت خواهید کرد.

انواع پوست و راه تشخیص آن

در نهایت اگر بر روی صورت شما رطوبت مشاهده شود اما احساس خشکی نیز بر روی بینی و گونه‌های شما وجود داشت، نشان دهنده یک پوست مختلط می باشد. باید در نظر داشت که بعضی افراد در صورت استفاده از مواد بهداشتی و آرایشی دچار خارش پوست، التهاب و قرمزی می‌شوند. این افراد دارای پوست‌های حساس هستند.

در نتیجه به طور کلی  هنگام آشنایی با انواع پوست، می‌توانید محصولات مراقبتی و آرایشی خود را با دقت بیشتری تهیه کنید. هیچ گاه مراقبت از پوست را فراموش نکنید زیرا می‌تواند تاثیر بسزایی در زیبایی چهره شما داشته باشد.